tisdag 26 juli 2011

2011 års bästa sommarprat i Sommar i P1

Semester innebär Sommar i P1. Något man börjat uppskatta mer och mer med åren och i år lyssnar jag mer eller mindre varje dag (nåjo, har nog missat hälften, men för att va mig är det ovanligt rutinmässigt lyssnande). Och så är ju sommarpraten superduperbra, såpass bra t.o.m. att jag tycker att alla borde lyssna på'dom.

Här är mina "måste"-lyssningar, 2011 års bästa sommarprat från Sommar i P1:

Göran Gudmundsson
Byggnadsantikvarie som berättar om hus, fönster och om saker som är viktiga för oss i långa loppet inte bara i stunden. Extremt bra storyteller och väldigt roligt prat. Den här killens värderingar ställer jag mig bakom ordentligt!

Thomas Johansson
Grundaren av EMA Telstar och en av Europas mäktigaste i musikvärlden hade inte bara fantastiska berättelser om alltifrån Sex Pistols till Rolling Stones. Han hade även bäst musiksmak i hela programserien. Mycket musik, korta roliga berättelser.

Jonas Jonasson
Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann är lika duktig på att skriva böcker som han är på att göra sommarprat. Roligt, slagkraftigt, trevligt men med underton av många sorgliga saker också.

Martin Fröst
En av Sveriges duktigaste musiker, en av världens mest kända musiker. Eftersom han är klarinettist var det här en av mina favoriter redan på förhand och han levererade också därefter. Dvs jättebra! Bra fin musik, extremt häftiga historier och en inblick i hur en världsartists vardag ser ut.

Monika Nyström
Monika pratade om sorg och gjorde ett mycket, mycket gripande men ändå fint sommarprat. Måstelyssning och  tankeväckande. Lätt att få tårar till det här pratet, vill jag lova.

Jan Carlzon
Janne Carlzon var SAS VD under lång period (deras glansdagar) och är känd för saker som att han skickade sina anställda på "charmkurs". Det här sommarpratet är årets klokaste, mest tänkvärda och lärorika. Det här sommarpratet var top-notch på så många sätt. Lyssna!

Än är det inte slut, dock. En månads sommarpratare är kvar med massa intressanta personer. Avslutar gör Leif GW Persson. Och som man längtar till det!

Leif GW Persson. Har ett passionerat förhållande till korv och tycker om att lyssna på italiensk opera.
– Jag har inte en blek aning vad programmet kommer att handla om.

1 kommentar:

Tobias sa...

Skoj att du ser fram emot Martin Fröst sommarprogram. Jag älskade hans program! Lyssnar på Leifs nu, är väl så där imponerad så här långt med han sövande röst och dansband. Hoppas han spelar någon bra italiensk opera och säger något humoristiskt om korv xD